Thursday, October 18, 2007

prinsip awan larat

  • PRINSIP AWAN LARAT

    Seperti yang telah diketahui, awan larat merupakan salah satu motif atupunelemen ukuran dalam seni ukir melayu. Disini ada disediakan 4 prinsip awan larat yang telah ditulis@diterangkan oleh Rudin Salinger.

    Prinsip yang pertama ialah ruang yang seimbang. Ini bermaksud ruang ukiran di dalam seni reka melayu perlulah seimbang antara satu sama lain. Ukiran disetiap tempat ukiran perlulah mempunyai taburan yang sama rata antara satu sama lain untuk mengelakkan ketidakseimbangan dalam ukiran.

    Prinsip awan larat yang kedua ialah ruang kosong. Di dalam ukiran melayu ruang kosong perlulah diukir untuk mendapatkan keseimbangan.

    Prinsip yang ketiga ialah tumbuhan disejadikan. Ini bermakna motif tumbuhan yang digunakan dalam awan larat perlulah disejadikan terlebih dahulu. Ini juga menyebabkan figura manusia tidak boleh digunakan dalam sseni ukir melayu yang mana bertepatan dengan kehendak agama islam itu sendiri.

    Maoti ibu@motif utama juga merupakan antara prinsip awan larat yang perlu dititikberatkan oleh pengukir. Motif2 ibu ini adalah merujuk kepada motif seperti daun, bunga dan juga ranting. Motif ni merupakan elemen utama dalam seni ukir melayu. Motif ibu ini nanti kemudiannya kan dikelilingi dengan corak yang lain disekelilingnya.

1 comment:

R.es_writer said...

adakah prinsip awan larat ini benar??